Пролетната умора

Оцени

Пролетта е време на промяна.Природата се раззеленява и навсякъде около нас процъфтява нов живот. Макар пролетта да е любим сезон на много хора, този период от годината се характеризира с резки температурни колебания.

Всеизвестният термин „пролетна умора“ се изразява в обща физическа отпадналост, чувство на изтощение и апатия, нервност и напрежение, което води до общо понижаване на имунните сили.

Удачно е човек да се чуди как е възможно това? Защо хубавото време поражда лошо настроение?

Предполагаме ще се съгласите, че пролетта е най-колебливият сезон. Сутринта е слънчево и приятно, а след броени часове времето може да премине в дъждовно и мрачно. Именно това е и част от магията на този сезон. За много хора обаче тези колебания са истинско предизвикателство. Събуждаме се уморени, потиснати или апатични, чувстваме се сякаш нямаме капка енергия. Сред останалите симптоми на пролетната умора са летаргичност, сънливост, отпадналост, понижено настроение, раздразнителност, главоболие и други. Но замисляли ли сте се защо пробуждането на природата е съпътствано от тази неприятна симптоматика?

За начало трябва да отбележим, че промяната е в основата на пролетната умора. Точно по тази причина адаптацията се оказва ключова, но истината е, че всеки от нас борави различно с това важно биологично умение.

Оказва се, че за някои хора промяната в заобикалящата среда представлява зареждащо и предразполагащо обстоятелство, а за други промяната е фактор водещ до стрес и напрежение.

Истината е, че всяка промяна (дори добрата и здравословната) от която се нуждаем и към която се стремим, носи със себе си елемент на безпокойство. Това се явява основен фактор за проява на пролетната умора и важи особено за по-чувствителните и емоционални хора, които са предразположени към тревожност и депресия.

Липсата на слънчева светлина през зимата може да промени нивата на някои химически вещества, контролиращи настроението ни (напр. хормона мелатонин). По същия начин синтезът на хормони и невротрансмитери може да се модифицира с промяната на дневната светлина през пролетта.

Свързани теми:  Петра – екскурзия до едно от чудесата на света

Всъщност, колкото и да е странно това голям процент от хората да се чувстват меланхолични, това се дължи главно на затоплящото се време. С нарастването на дните и повечето слънчева светлина настъпва промяна в циркадния ни ритъм. Това от своя страна често предизвиква чувство на безпокойство, умора и апатия.

От научна гледна точка пролетната умора е състояние, което е много близко по симптоматика със сезонното афективно разстройство или т.нар. сезонна депресия. За разлика от сезонната депресия, която започва през октомври и ноември, тъй като денят става по-кратък, пролетната умора се задейства от прехода зима-пролет, което също поставя организма под допълнително напрежение.

Как да се справим с пролетната умора?

Неправилният хранителен режим по време на зимните месеци, резултиращ в наддаване на тегло, комбиниран с липсата на витамин D от слънчева светлина са фактори, предвещаващи лошо настроение, умора и депресия.

Не забравяйте че ние сме това, което ядем. Подарете на тялото си качество и се концентрирайте върху консумирането на прясна, здравословна храна. Това е важен фактор не само при справянето с пролетната умора, но и за цялостнотно ни благосъстояние. Тялото се нуждае от тези хранителни вещества за всички метаболитни процеси извършвани в нас. Телата ни са сложни екосистеми и доставяйки качествена храна на бактериите, които живеят в нас, както и на собствените ни клетки несъмнено ще подобри нашето собствено настроение и нивата ни на енергия.

За да се преборите с пролетната умора, можете да обогатите диетата си с разнообразни плодове и зеленчуци. Те съдържат важни витамини, минерали и фибри, от които тялото се нуждае, особено по време на прехода от зимата към пролетта. Алтернативно, можете да суплементирате с витамини и минерали.

Когато говорим за салати избягвайте овкусяването им с олио и висококалорични дресинги. Такива добавки натежават на тялото и увеличават значително дневния калориен прием, което може да доведе до напълняване. Лимитирайте се до по-здравословни варианти като зехтин и лимонов сок. Ще започнете да се чувствате много по-добре, ще се подобри микрофлората ви и ще разполагате с повече енергия.

Свързани теми:  Защо е важно да имаме фирмено парти по време на празниците?

Вторият ни съвет е да повишите нивото си на физическа активност. Повишаването на физическата активност ще активира нашето тяло и ще съдейства за правилната му настройка.

Прекарването на колкото се може повече време на чист въздух и слънце може да има изключително положителен ефект върху мозъчното здраве и психическите функции. Естествената светлина стимулира секрецията на хормона серотонин, който е един от хормоните на щастието.

Друг начин да активирате тялото си и да подобрите благосъстоянието си е чрез редуване на топли и студени душове. Ако решите да го пробвате, можете да започнете с топла вода и да завършите със студена. Излагането на тялото на ниска и висока температура стимулира циркулацията на кръвта, затопля тялото и има енергизиращ ефект.

Последно, но не на последно място, бихме искали да насочим вниманието ви към правилното възстановяване. То е точно толкова важно, колкото и самата физическа активност. Препоръчително е човек да спи по около 8 часа всяка нощ, както и да спазва график за заспиване и събуждане. Лягането и ставането по приблизително еднакво време повишава качеството на съня през нощта.

Малки дози грижа за себе си, като посещение на сауна, спа център или релаксиращ масаж, също могат да са изключително благоприятни за отпускането и възстановяването на тялото, както и на ума. Ако можете да си позволите такива процедури, то определено ще извлечете полза в сезона на пролетната умора и ще подобрите нивата си на енергия!

От всичко казано дотук става ясно, че пролетната умора е състояние, от което страдат много хора из целият свят, основна причина за която е промяната. От добрата страна има различни начини за справянето с нея. Повишаването на физическата активност, достатъчното количество почивка, както и здравословният хранителен режим са главните стъпки, които можем да предприемем, при справянето с пролетната умора.

Разбира се, най-добре би било да започнем да се грижим за себе си дори преди да ни е застигнала пролетната умора и по този начин да предотвратим появата ѝ!

Свързани теми:  Полет от София до Барселона

Вижте още

Полет София-Айндховен време

Полет от София-до Атина

Полет от София до Милано